S5 MP3 Player - плагин joomla Mp3

ብጥምቀት ምስኡ ተቐበርና (መበል 19 ሰንበት: ቊ.፲፱ /19, 2024 ፈ | 2017 ግዕዝ

ናይ መድሓኒና ዝዀነ ኣምላኽ ሕያውነትን ፍቕርን ምስ ተገልጸ ግና፡ ንሕና ብዝገበርናዮ ግብሪ ጽድቂ ዘይኰነስ ብምሕረቱ፡ ማለት በቲ ኻልኣይ ልደት ዚህብ (ጥምቀትን) ብምሕዳስ መንፈስ ቅዱስን ኣድሓነና። ብጸጋኡ ጸዲቕና ብተስፋ፡ ናይ ዘለኣለም ህይወት ወረስቲ ምእንቲ ኽንከውን ብመድሓኒና ኢየሱስ ክርስቶስ ገይሩ ንመንፈስ ቅዱስ ኣብ ልዕሌና ኣብዚሑ ኣፍሰሶ። እዚ (ቓል) እሙንዩ። ቲቶ 34-8 . (ቈሎ 211-13 ሮሜ 64)

እንሆ ዕለት በዓለ ጥምቀትን ቀዳማይ መዓልትን ቀዳማይ ሰንበትን ናይ ሎሚ መዓልቲ ዚፍልም ዘመነ ኣስተርእዮንዩ። እግዚኣብሄር ርሑስ በዓለ ጥምቀት ይግበረልና። ብመሰረት ስርዓት ቅድስቲ ቤተ ክርስትያና ብኣቈጻጽራ ግእዝ፡ ካብ ጥሪ 11 (በዓለ ጥምቀት) ክሳዕ ቅበላ ዓብይ ጾም ዘሎ ቕንያት፡ዘመን ኣስተርእዮይብሃል። ብግእዝኣስተርእዮማለት፡ ብትግርኛን፡ምግላጽ ወይ ግልጸት” (Relelation) ማለትዩ። ዓብዪ ጾም (ጾመርብዓ) ዚጅምረሉ ዕለት ምስ ዚቕልጥፍ ወይ ምስ ዚድንጒይ፡ ዝመነ ኣስተርእዮውን ኪሓጽር ወይ ኪነውሕ ይኽእልዩ። እዚ ዘመን እንተ ሓጸረ 20 መዓልታት፡ እንተ ነውሐ ድማ 53 መዓልታት ዚኸውን፡ እቲ ዝሓጻረ ኻብ ጥሪ 11 ኽሳዕ ጥሪ 30 ኪኸውን ከሎ፡ እቲ ዝነውሐ ድማ ካብ ጥሪ 11 ኽሳዕ መጋቢት 3 ምስ ዚኸውንዩ። ዘመነ ኣስተርእዮ ኻብ 20 መዓልታት ኣይሓጽርን (ኣይወርድን)’ዩ፡ ካብ 53 መዓልታት ከኣ ኣይነውሕን (ኣይዓርግን)’ዩ። ንኣብነት ኣብ ዘለናዮ ናይ 2017 ዓመተ ግእዝ፡ ዓብይ ጾም ለካቲት 16 (ዘወረደ) ስለ ዚጅምር፡ ዘመነ ኣስተርእዮ ካብ ጥሪ 11 ኽሳዕ ለካቲት 15 ዀይኑ፡ ናይ 35 መዓልታት ዘመን ዚኸውን። እዚ ቅድስቲ ቤተ ክርስትያንና ብመዓልታት ወኪላቶ ዘላ ዘመነ ኣስተርእዮዚ፡ ነቲ ጐይታና ኻብ ዕለተ ጥምቀቱ ጀሚሩ ክሳዕ ዕለተ ስቕለቱ ዝፈጸምና ናይ ሰለስተ ዓመትን መንፈቕን ናይ ምድራዊ ኣገልግሎት ዘመኑ ዚውክልዩ። ጐይታና ኢየሱስ ተጠሚቑ ኣገልግሎቱ ኽሳዕ ዚጅምር፡ ክሳዕ መበል 30 ዓመት ዕድሚኡ፡ ንሱ እቲክርስቶስ (መሲሕ)” ምዃኑ ንዓለም ኣይተራእያን፡ ኣይተጋህደላን ነይሩ። ብኻልእ ኣዘራርባ፡ ብዛዕባ መንነት ናይ ኢየሱስ ኣስተርእዮ ኣይረኸበትን ነይራ። ትምህርቲ ኺህብን ተኣምራት ኪፍጽምን ምስጢራት ኪሰርዕን ምስ ጀመረ ግና፡ ክርስቶስነቱ ተጋህደ (ተስተርእየ) ስለ እቲ ናይ ምድራዊ ኣገልግሎቱ ዘመን፡ ንኣና ናይ ኣስተርእዮኡ ዘመንዩ። ቅድስቲ ቤተ ክርስትያን ዘመን ኣስተርእዮ ዝሰርዓትሉ ዕላማ ኸኣ ነቲ ንሱ ኣብ ዘመነ ኣስተርእዮኡ ዝመሃሮን ዝገበሮን ኵሉ ኽንዝክርን ክንመሃርን ከነስተንትንን ክንእዘዝን፡ ስለ ዝመሃሮን ዝገበሮን ኵሉ ድማ፡ ነቲ ብኣስተርእዮ ዝተገልጸልና መንነቱ ዚምጥን ልዑል ክብርን ምስጋናን ምእንቲ ኸነቕርበሉዩ። እዚ ዕለት ቐዳማይ ሰንበት ናይ ዘመነ ኣስተርእዮ ምዃኑዩ። ኣብ ዓመት ሓሙሽተ ናይ ዘመነ ኣስተርእዮ ሰናብቲ ኺህልዋናየን። እግዚኣብሄር፡ ብረድኤት መንፈስ ቅዱስ ሰፊሕን ዓሚቝን ኣስተርእዮ እንረኽበሉ ዝተባረኸ ዘመን ይግበረልና።

በዓለ ጥምቀት ኣብ መዓልቲ ሰንበት፡ ምስ ዚውዕል ዚዝመር፡ ብቕዱስ ያሬድ ዝተሰርዐ መዝሙር ሰንበት፡አጥመቖ ዮሐንስ ለኢየሱስዘርእስቱዩ። ነቲ ብዛዕባ ጥምቀት ጐይታና ኣመልኪቱ ኣብ ወንጌላት ዝተጻሕፈ ታሪኽን ነቲ ኣብ መዝሙረ ዳዊት ንጥምቀቱ ኣመልኪቱ ዝተነግረ ትንቢታዊ ቃልን፡ እስራኤላውያን ባሕሪ ኤርትራን ፈለግ ዮርዳኖስን ኪሰግሩ ኸለው ዝተኸስተ ተኣምርን መሰረት ብምግባር ዝተዳለወ መዝሙር ከኣዩ። ባሕሪ ኤርትራ ብተኣምር ኣብ ክልተ ተኸፊሉ እስራኤላውያን ብእግሮም ዝሰገሩሉ ፍጻመ፡ ናይ ጥምቀት ክርስቶስ ትእምርቲ ምዃኑ ቅዱስ ጳውሎስ ኣብ 1ቈረ 101-4 ተገሊጹልና ኣሎ። እቲ በዓለ ጥምቀት ካብ መዓልቲ ሰንበት ወጻኢ ኣብ ዚውዕለሉ እዋን ዚዝየም ምስባክ ናይ መዝ 1143,4 ድማ ነዚ ዝተጠቕሰ ታሪኽ መሰረት ገይሩ ብዛዕባ ናይ ክርስቶስ ጥምቀት ዝተነግረ ትንቢታዊ መዝሙርዩ። ነዚ በዓለ ጥምቀት ንምኽባር ዚፍጸም ስርዓተ ጥምቀት፡ ኣብ ከተማ ምስ ዚኸውን ኵለንተን ኣብ ኸተማ ዚርከባ ኣብያተ ክርስትያን ማይ ኣብ ዘለዎ ማእከላይ ቦታ ተኣኪበን፡ ብሓበር የብዕላኦ። ኣብ ገጠር ኣብ ዚርከባ ኣብያተ ክርስትያን ድማ ማይ ናብ ዘለዎ ቦታ (ናብ ርባ) ብምውራድ ይጽምበል። ኣብ ስርዓተ ጥምቀትዚ፡ ናይ ጥምቀት ክርስቶስ ናይ ኣርባዕቲኡ ወንጌላት ንባባት ይንበብ።

በዓለ ጥምቀት ዓብዪ በዓል ዚዀነሉ ምኽንያት፡ ኣስተርእዮ ናይ ጐይታና ዝጀመረሉ ዕለትን ናይ ኻልኣይ ልደት እንረኽበሉ ምስጢረ ጥምቀት መሰረት ዝቘመሉ (ወይ ዝተነጽፈሉ) ዕለትን በዓልን ስለ ዝዀነዩ። ጐይታናን መድሓኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ ኪጥመቕ ናብ ዮሃንስ መጥምቕ ምስ መጸ፡ ቅዱስ ዮሃንስ ብዛዕባኡ ዝተዛረቦ ዅሉ፡ ናይ ኣስተርእዮ ቓላትዩ። እቲ እግዚኣብሄር ኣቦ፡ ኣብ ጊዜ ጥምቀቱ ብዛዕባ ወዱ ዝሃቦ ምስክርን እግዚኣኣብሄር መንፈስ ቅዱስ፡ ብኣምሳል ርግቢ ኣብ ልዕሊኡ ምቕማጡን እቲ ዝለዓለ ኣስተርእዮ ናይ ጐይታዩ። ዘመነ ኣስተርእዮ ኻብ በዓለ ጥምቀት ዚጅመረሉ ምኽንያት ከኣ ንሱዩ።

በዓለ ጥምቀት ግን ክርስቶስ ወይ መሲሕነት ናይ ጐይታና ኢየሱስ ዝተገልጸሉ ዕለት ጥራሕ ዘይኰነ፡ ናይ ምስጢረ ስላሴ ናይ ኣስተርእዮ ዕለት ምዃኑውን ኪዝንጋዕ ዘይግብኦ ሓቂዩ። እግዚኣብሄር ወልድ ብኣካለ ስጋ ኣብ ርባ ዮርዳስኖስ ዝቘመሉ፡ እግዚኣብሄር መንፈስ ቅዱስ ብኣምሳል ርግቢ ኣብ ልዕሊ ጐይታና ኢየሱስ ዝተቐመጠሉ፡ እግዚኣኣብሄር ኣቦ ድማ ብዛዕባ ዘስመሮ ፍቁር ወዱ ብቓሉ ዝመስከረሉ፡ ካብቶም ኣዕኑድ እምነትና ዝዀኑ ምስጢራት ሓደ ዝዀነ ምስጢረ ስላሴ ብግህዶ ዝተገልጸሉ፡ ናይ ምስጢረ ስላሴ ናይ ኣስተርእዮ ዕለት ስለ ዝዀነ፡ ኣዝዩ ኽቡር ዕለትዩ። እቲ ናይ ኣእማደ ምስጢርን ናይ ምስጢራተ ቤተ ክርስትያን ሓደ ኣካል ዝዀነ ምስጢረ ጥምቀት መሰረት ዝቘመሉ ዕለትውን ስለ ዝዀነ፡ ፍሉይ ኣድህቦ ዚጠልብ ናይ ኣስተርእዮ በዓልዩ። እዚ ንጥምቀትና ምስ ጥምቀቱን ምስ ሞቱን ትንሳኤኡን ዜዛምድ ኣገዳሲ ኣርእስቲ ዝተመርጸሉ ምኽንያት ከኣ ንሱዩ፡ ስለ ነቲ በዓልነቱ ጥራሕ ሓሲብና፡ ነቲ ረዚን መንፈሳዊ መልእኽቱ ኸየቕለብናሉ ኸይንተርፍ ክንጥንቀቕ መንፈሳዊ ግቡእናዩ።

ጥምቀት ጐይታና፡ ናይ ኣስተርእዮኡ ቐዳማይ መዓልትን ቀዳማይ ፍጻመን ዝዀነሉ ምኽንያት እንታይዩ፧ ብመሰረቱ ኣስተርእዮኸ ብኸመይ ዚወሃብ፧ ንገለ ካብ መልሲ፡ ኣብ መእተዊ ናይ መልእኽትና ተናኺፍናዮ ኣለና። ኣብ መጽሓፍ ቅዱስ ብሓፈሻ ተገሊጹ ኸም ዘሎ፡ እግዚኣብሄር ኣስተርእዮ ዚህበሉ መገድታት ብዙሕዩ። ኣርእስትና ኼማእዝነና ስለ ዚግብኦ ግን ናይ ክርስቶስ ኣስተርእዮ ብኸመይ ከም ዝተጋህደ ኣብ ምርኣይ ጥራሕ እንተ ተደረትና ጽቡቕዩ። ናይ ክርስቶስ ኣስተርእዮ ኣብ ሓድሽ ኪዳን ዘይኰነስ፡ ገና ኻብ ብሉይ ኪዳን፡ ካብ ፍጥረት ዓለም ዚጅምር። ኵሉ ፍጥረት ብእኡ ምፍጣሩን ጸኒዑ ምቛሙን፡ ናይ ኣምላኽነቱ ቐዳማይ ኣስተርእዮዩ። ቅዱሳን ሃዋርያትውን ንክርስቶስ ኪሰብክዎ ኸለው፡ ነዚ በዅሪ ኣስተርእዮ ደጋጊሞም ተጠቒሞምሉዮም (ዮሃ 13 ቈሎ 116 እብ 12) እቲ ኣብ ብሉይ ኪዳን ዝነበረ፡ ብሊቀ ነብያት ሙሴ ዝተሰርዐ ኵሉ ስርዓታት፡ ብዛዕባ ክርስቶስ ዝተዋህበ ትእምርታዊ ኣስተርእዮ (ቈሎ 216,16 እብ 98-10) ኵሉ ብቕዱሳን ነብያት ዝተዋህበ ንክርስቶስ ኣመልኪቱ ዝተዘርበ ትንቢት፡ ብዛዕባኡ ዓብይ ኣስተርእዮ ዚህብዩ። ስለ ኸኣ ጐይታና ባዕሉ ዀነ ቅዱሳን ሃዋርያቱ፡ ነዚ ናይ ነብያት ትንቢትን ንዅሉ ስርዓታትን እናጠቐሱ ነቲ ዝተዋህበ ኣስተርእዮ እናተርጐሙ ዝዓመቘ ኣስተርእዮ ይህቡ ነበሩ (ገላ 44 ማቴ 123 ዮሃ 114 ግብ 325) ገለ ኻብቶም ናይ ብሉይ ኪዳን ቅዱሳን ንርእሶም፡ ናይ ክርስቶስ ኣስተርእዮ ዀይኖም ኣገልጊሎምዮም። ከም ኣብነት ኣቤል፡ ይስሃቕ፡ ሙሴ፡ ኢያሱ፡ ነብዪ ዮናስ፡ ንጉስ ሰለሞን ወዘተ ምጥቃስ ይከኣልዩ።

ኣብ ሓድሽ ኪዳንውን ብብዙሕ ኣገባባት ኣስተርእዮ ተዋሂቡዩ። ብግሁድ ትርኢት መላእኽቲ ንቅድስቲ ድንግል ማርያምን ካልኦትን ብሕልሚ ንቕዱስ ዮሴፍ፡ ብመንፈስ ቅዱስ ንካህን ዘካርያስ ብዓልቲ ቤቱ ኤልሳቤጥን፡ ብቐጥታዊ ምስክርነት ናይ እግዚኣብሄር ኣቦ፡ ብዮሃንስ መጥምቕ ወዘተ ብዙሕን ዓበይትን ኣስተርእዮ ተዋሂቡዩ። ጐይታና ባዕሉ፡ ብዝሃቦ ኣስተምህሮን ዝርርብን፡ ብዝገበሮ ብዙሕ ተኣምራት፡ ብዘርኣዮ መለኮታዊ ባህርያት፡ ከም ኣብ ደብረ ታቦር ብዘርኣዮ ናይ ትርኢት ለውጢ፡ ብትንሳኤኡ ድሕረ-ትንሳኤኡን ዘርኣዮም ፍሉያት ፍጻመታት፡ ወዘተ ብዛዕባ ጐይታና መጠን ዘይብሉ ኣስተርእዮ ተዋሂቡዩ።

ናይ ጥምቀቱ ናይ ኣስተርእዮ ፍሉይነት ግን ልዑል ኣድህቦ ኺወሃቦ ዚግባእዩ። ቅዱስ ወንጌል፡ ብዛዕባ ጐይታና ካብ 12 ዓመት ክሳዕ 30 ዓመት ዕድሚኡ ዘሎ ታሪኽ ህይወቱ ኣመልኪቱ ዝገለጾ ዋላ ሓንቲ ነገር የለን። እታ ብዅለንተናኡ ንእስራኤል ኰነ ንምልእቲ ዓለም ዚገሃደላ ምድብቲ ጊዜ ምስ ኣኸለት ግን፡ ብእኡ ኺጥመቕ ናብ ጸራግ መገዱ ዝዀነ ቅዱስ ዮሃንስ መጸ። ኣብ ርእሲ ብዛዕባ ክርስቶስ ብቕዱሳን ነብያት ዝተነግረ ብዙሕ ትንቢት፡ ቅዱስ ዮሃንስ ብዛዕባኡ ዝገለጾ ምስጢራት፡ ንሰማዕቱ ብዙሕ ኣስተርእዮ ኪቐስሙን ንመድሓኒኦም ብሃንቀውታ ኺጽበዩን ቀልጢፎም ኪቕበልዎን ኣኽኢልዎምዩ። ካብቶም ብኣገልግሎቱ ዀነ ብትምህርቱ ዝሃቦም ኣስተርእዮታት፡ ነዞም ዚስዕቡ ሒደት ኣብነታት ንመልከት።

1. እቲ ዮሃንስ ዚፍጽሞ ዝነበረ ናይ ማይ ጥምቀት ንርእሱ፡ ናይ ብክርስቶስ ዚፍጸም ናይ ማይን ናይ መንፈስ ቅዱስን ጥምቀት ኣስተርእዮ ዝነበረ። ኣብ ዘመን ብሉይ ኪዳንጥምቀትዚበሃል ስርዓት ፈጺሙ ኣይነበረን። ነቲ ናይ ጐይታና ናይ ጥምቀት ኣገልግሎት መገዲ ንምጽራግ ብዮሃንስ ዝተኣታተወ ሓድሽ ናይ ኣስተርእዮ ስርዓትዩ።

2. ቅዱስ ዮሃንስ ብዛዕባ ዕብየትን መንነትን ናይ ጐይታና ንምግላጽ ይጥቀመሎም ካብ ዝነበረ ኣገደስቲ መግለጺታት ሓደ፡ቅድመይ ዝነበረ፡ (ግናኸ) ድሕረይ ዚመጽእዚብል (ዮሃ 127)ድሕረይ ዚመጽእዚብሎ ዘሎ ብልደቱን ብእገልግሎቱንዩ። ቅዱስ ዮሃንስ ብዕድሚኡ እንተ ወሓደ ብሽዱሽተ ኣዋርሕ ይዓብዮ (ሉቃ 134-38) ጸራግ መገዲ ስለ ዝነበረ፡ ብኣገልግሎትውን ይቕድሞዩ። ስለቅድመይ ዝነበረኺብል ከሎ፡ ብዛዕባ ናይ ቅድመ-ዓለም መለኮታዊ ህልውናኡ ንጹር ኣስተርእዮ ይህብ ነበረ። ጐይታና ባዕሉውንኣነ ቀዳማይን ዳሕራይንብምባል ይገልጽ ነይሩ (ራእ 117,18 ቈሎ 118) ንሓደ መንፈሳዊ ኣዒንቱ ዝነቝሓሞ፡ ምስትውዓል ዘለዎ ሰብ፡ እዚ ናይ ዮሃንስ ቃል፡ ብዛዕባ ኣምላኽነት ናይ ክርስቶስ ኣፈናዊ ኣስተርእዮ ዜቕስሞዩ።

3. እቲስራኽ ኣሳእኑ ኽፈትሕ ወይ ኣሳእኑ ኽጸውር ኣይበቅዕንዝብሎ ዝነበረ ቓል፡ ብዛዕባ ዕብየት ጐይታ ንጹር ምግላጽ ዚህብ (ማቴ 311 ዮሃ 127) እቲ ኻብ ኣንስቲ ዝተወልዱ ዅሎም ቅዱሳን ዝዓበየ ምዃኑ ብልሳን መለኮት ዝተመስከረሉ ዮሃንስ፡ ሳእኑ ኺፈትሕን ኪጸውርን ዘይበቅዕ እንተ ዀይኑ፡ ጐይታና ኢየሱስ ማዕረ ኽንደይ ዓብዪ ኸም ዝዀነ መግለጺ ዘይሓትት ብሩህ ሓቂ (ማቴ 1111) እቲ ላዕላዊ (ወይ ስምዓዊ) መልእኽቱ፡ ብዛዕባ ኣብ እግሪ ዚውደይ ሳእኒ እንተ ኣመልከተ፡ እቲ ውሽጣዊ ምስጢራት (ወርቃዊ) መልእኽቱ ግን ብዛዕባ ናይ ጐይታና ቅዱስ ወንጌል ዝተዛረበ (ኤፌ 615) ናይ ብሓቂ ድማ ዮሃንስ ንወንጌል ክርስቶስ መገዲ ኺጸርገላ ደኣምበር፡ ኪሰብካን ኪትርጒማን ኣይተዓደለን። ጐይታ ደው ኢሉ ኬገልግል ከሎ ኪርእዮን ኪሰምዖንውን ኣይበቕዐን። ብዛዕባ ጐይታን ኣገልግሎቱን ኣብ ቤት ማእሰርቲ ዀይኑ ዝሰምዐ (ማቴ 112-6)

4. እቲንሱ ኻባይ ይሕይል ብመንፈስ ቅዱስን ብሓውን ኬጥምቐኩምዝበሎ ቓል ድማ ናይ መለኮታዊ መንነቱ ዝጐልሐ ኣስተርእዮ (ማቴ 311 ማር 17,8) እግዚኣብሄር መንፈስ ቅዱስ፡ ፍጹም ኣምላኽዩ። ድኹም ሰብ ከኣ፡ በቲ ሓያል መለኮት ገይሩ ኼጠምቕ ኣይክእልንዩ። ብመንፈስ ቅዱስ ኬጠምቕ ዚኽእል እቲ ብመለኮት ኰነ ብሓይሊ ማዕሪኡ ዝዀነ እግዚኣብሄር ወልድ ጐይታናን መድሓኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ ጥራሕዩ። ንሰብ ምእንቲ ኼጥምቕ ፍጹም ሰብ፡ ብመንፈስ ቅዱስ ምእንቲ ኼጥምቕ ከኣ ፍጹም ኣምላኽ ብምዃን ስግው መለኮት ኰይኑ ኣብ ማእከልና ተገልጸ። ስለ በዚ ዝተጠቕሰ ምስክርነቱን ተኣምኖኡንዚ፡ እቲ ብሓጺር ቍመትን ብጸቢብ ደረትን ብኣካለ ስጋ ኣብ ማእከሎም ደው ኢሉ ዝነበረ ኢየሱስ፡ ሰብ ጥራሕ ዘይኰነ መለኮታዊ ኣምላኽ ምዃኑ ይገልጽ (የስተርእይ) ነበረ።

5. እቲእንሆ ሓጢኣት ዓለም ዜርሕቕ ገንሸል ኣምላኽኢሉ ዝሃቦ ምስክርነትውን፡ ብዛዕባ መንነትን ብዛዕባ ተልእኾን ናይ ጐይታና ፍሉይ ኣስተርእዮ ዚህብዩ። ብሚልዮናት ዚቕጸራ ንጹሃት እንስሳታት መዓልቲ መጸ እናተሰውኣ፡ ይትረፍ ናይ ምሉእ ዓለም፡ ናይ ሃገረ እስራኤል፡ አረ ናይ ሓደ ውልቀ እስራኤላዊ ሓጢኣት ኬርሕቓ ኣብ ዘይከኣላሉ ዘመን ዝተዋህበ ምስክርነትዩ። ናይ ምሉእ ህዝቢ ዓለም ሓጢኣት ኬርሕቕ ዚኽእል እንተ ዀይኑ፡ ካብ ተራ ሰብኣዊ መንነት ንላዕሊ ልፍ ዝበለን ዝዓበየን መንነት ከም ዘለዎ ዚገልጽን ዚእንፍትን መግለጺዩ። ዕብየት መንነቱ፡ ካብቲ ናይ ምሉእ ህዝቢ ዓለም ድምር መንነት ዚዓብይ ዘይናይ ሰብ መንነት ኣለዎ ማለትዩ። ሰብ ክነሱስገንሸል ኣምላኽካብ ኰነ፡ መለኮታዊ መንነት ከም ዘለዎ ብሩህዩ።

እምበኣር፡ ጥምቀቱን ኣብ ዙርያ ጥምቀት ብእግዚኣብሄር ኣቦን ብመንፈስ ቅዱስን ብዮሃንስ መጥምቕን ዝተዋህበ ግብራውን ልሳናውን ኣስተርእዮ፡ ነዚ በዓለ ጥምቀት በዓለ ኣስተርእዮ ኪኸውን ኣብቂዕዎ ኣሎ። እቲ ኣዝዩ ዜፍርህን ዜስክፍን ግና፡ ነዚ ናይ ኣስተርእዮ በዓልዚ፡ ብዛዕባ ክርስቶስ ጐይታና ዝዀነ ዓይነት ኣስተርእዮ ዘይብልና ዄንና ብልማዳዊ ኣገባብን ድርኺትን ጥራሕ ነብዕሎ ኸይንህልውዩ። ካብ ኣሰካፍን ኣስጋእን ሃለዋት ምእንቲ ኽንናገፍ ቕድስቲ ቤተ ክርስትያን ዘመነ ኣስተርእዮን በዓለ ጥምቀትን ሰርዓ ዘላ ዕላማ ቅድስቲ ቤተ ክርስትያን መርዓዊኣ ክርስቶስን ብትኽክል ሸቶኡ ኸም ዝወቕዐ ናይ ምርግጋጽ ተሓታትነት ዘለዎ ክርስትያናዊ ሓላፍነት ከም ዘሎና ፈጺምና ኣይንዘንግዕ።

ብዛዕባ ጥምቀት ናይ ጐይታና ብፍሉይ ኰነ፡ ብሓፈሻ ብዛዕባኡ ብቝዕ ኣስተርእዮ ኸም ዝረኸብና ብኸመይ ኢናነረጋግጽ፧ እቲ ቐዳማይ መረጋገጺና፡ እቲ ብዛዕባ ጐይታ ዘሎና ፍልጠትን ርድኢትንዩ። ምኽንያቱ ዅሉ ነገር ብፍልጠት ዚጅምር። ዘይምፍላጥ ከኣ ናብ ጥፍኣት ዜጽድፍ ዝኸፍአ ዕንቅፋት (ሆሴ 46 ኢሳ 513) ጐይታና ድማ እታ ንእኡ ምፍላጥ ንርእሳ፡ ናይ ዘለኣለም ህይወት ምዃና ኣፍሊጡና (ዮሃ 173) ካህን ዘካርያስ ኣብ ትንቢቱ ነቲ ብዛዕባ ጐይታ እንረኽቦ ፍልጠት፡ፍልጠት ምድሓንኢሉ ሰምይዎ ኣሎ (ሉቃ 146,47) ብፍልጠት ናይ ጐይታና ኽንዓብይ ከም ዚግብኣና ድማ ቅዱሳት ሃዋርያት ኣተባቢዖምናዮም (ፊሊ 19-11 ቈሎ 110 2ጴጥ 318)

ንጐይታ ብርግጽ ከምንፈልጦን፡ ብዛዕባኡ ምሉእ ኣስተርእዮ ኸም ዝረኸብናን። እቲ ኻልኣይን ዝዓበየን መረጋገጺና፡ እቲ ብፍልጠት ዚምራሕ ግብራዊ ናብራናዩ። ጐይታና ድማ ናብ ብፍልጠት ዝተገርሐ ግብራዊ ህይወት ምእንቲ ኼእትወናዩ፡ ኣብ ርባ ዮርዳኖስ ዝተጠምቀ፡፡ ንሕና ብምስጢረ ጥምቀት ሕድገት ሓጢኣት፡ መሰል ውልድነት (ካልኣይ ልደት) ድሕነት ምእንቲ ኽንረክብ ኢናንጥመቕ። ጐይታና ግን፡ ሕድገትን ድሕነትን ዚደልየሉ ሓጢኣት ዘይነበሮ፡ ፍጹም ጻድቕ ዝነበረ። ንእግዚኣብሄር ኣቦ ናይ ባህርይ ወዱ ስለ ዝዀነ ድማ፡ ከም ኸማና መሰል ውልድነት ዜድልዮ ኣይኰነን። ንሱ ዝተጠምቀ ከም ጀማርን ደምዳምን ናይ እምነትና መጠን፡ ንዅሉ ምስጢራት ብግብራዊ መገዲ ባዕሉ ፈጺሙ ኺሰርዓልና ስለ ዝደለየ ጥራሕዩ። እቲ ብዛዕባኡ ልዑል ፍልጠት ዝነበሮ ዮሃንስ መጥምቕ፡ ንኺጥመቕ ናብኡ ኺመጽእ ከሎ ምስ ረኣዮ፡ንኣይ ብኣኻ ምጥማቕ የድልየኒምበር፡ ንስኻዶ ናባይ (ክትጥመቕ) ትመጽእ፧ኢሉ ኣበዮ። ጐይታ ግናኵሉ ጽድቂ ኽንፍጽም ይግብኣናብምባል ኪጥመቕ ዝደለየሉ ምኽንያትን ዓላማን ገለጸሉ (ማቴ 313-15) ስለ እቲ ናይ ብሓቂ ዕላማ ናይ ምስጢረ ጥምቀት ኣባና ዚፍጸም። ስለ ደረጃ ናይ ዝበጻሕናዮ ኣስተርእዮ ዚልካዕ፡ ነቲ ዝተኻፈልናዮ ምስጢረ ጥምቀት ብእንነብረሉ ግብራዊ ናብራዩ።

እቲ ንምስጢረ ጥምቀት ብዜስተንክር ዕምቈት ዝገለጸ (ዘስተርኣየ) ሃዋርያ፡ ቅዱስ ጳውሎስዩ። ኣብ ሮሜ 61-11 ገሊጽዎ ኸም ዘሎ፡ እቲ ንሕና ብማይ እንጥመቖ ጥምቀት፡ ናይ ሞት ክርስቶስ ትእምርቲዩ። ኣብ ማይ ብኣካል ክንጥመቕ ከለና፡ ብሞት ክርስቶስ ኢናንጥመቕ። ብኻልእ ኣዘራርባ፡ ምስ ክርስቶስ ንመውት፡ ኣብ ሞቱ ንሓብሮ ማለትዩ። ነዚ ሓቂ ቅዱስ ጳውሎስ፦ “. . . ጸጋ ምእንቲ ኺዓዝዝሲ፡ ኣብ ሓጢኣትዶ ንጽናዕ፧ ያእ ኣይፋልናን። ንሕና ኻብ ሓጢኣት (ብጥምቀት) ዝሞትና፡ ከመይ ኢልና ሕጂ ኣብኡ (ኣብ ሓጢኣት) ክንነብር፧ ወይስ ብክርስቶስ ኢየሱስ እተጠመቕና ዘበልና ኵላትና፡ ብሞቱ ኸም እተጠመቕናዶ ኣይትፈልጡን ኢኹም፧ እምበኣርሲ ኸም ክርስቶስ ብኽብሪ ኣቦኡ ኻብ ምውታት ዝተንስአ፡ ከምኡ ኸኣ ንሕና ብሓዳስ ህይወት ምእንቲ (ኽንነብር፡ ብጥምቀት ምስኡ ሞትናን ተቐበርናን) (ናይ ጥምቀት) ሞትና (ነቲ ናይ መስቀል ሞቱ) መሲሉ ሕቡራት እንተ ዄንናስ፡ ከምኡ ኸኣ ብትንሳኤኡ ኽንሓብሮ ኢና።ሮሜ 61-5 (.+.)

ንስኻትኩም ድማ ብግዝረት ክርስቶስ ነቲ ናይ ስጋ ሰብነት ቀንጢጥኩም ብኢድ ብዘይ ኰነት ግዝረት ብእኡ ተገዘርኩም። ብጥምቀትውን ምስኡ ተቐበርኩም፡ ብግብሪ ናይ ኻብ ምውታት ዘተንስኦ ኣምላኽ ድማ ምስኡ ተንሳእኩም።” ንብዘሎ ኣበሳና ይቕረ ኢሉ፡ ብኣበሳኹምን (ብዘይ ምግዛርኩምን) መዊትኩም ንዝነበረኩም፡ ንኣኻትኩምውን ምስኡ ህያዋን ገበረኩም።ቈሎ 211-13

ካብ ሃዋርያዊ መልእኽቲ ኸምንርድኦምበኣር፡ ምስጢረ ጥምቀት ናይ ሞትን ትንሳኤን ምስጢርዩ። ሰብ፡ ድሕነት ዚረክብ ምስ ክርስቶስ ብሙማትን ብምትንሳእንዩ። ብኣካል ስጋ ብሙማት ኪኸውን ግን ኣይክእልንዩ። ምኽንያቱ ኸኣ ሰብ ዋላ ብፍቓዱ እንተ ሞተ፡ ብፍቓዱ ኺትንስእ ግን ስለ ዘይክእል፡ ኣብ ኣካላዊ ሞት ናይ ክርስቶስ ብኣካል ኪሳተፍ ኣይክእልንዩ። ምኽንያቱ ሞትን ትንሳኤን ካብ ዓቕምን ስልጣንን ናይ ሰብ ወጻኢዩ። እቲ ነዚ ደረትና ባዕሉ ዝሓንጸጸልና ጐይታናን መድሓኒናን ኢየሱስ ክርስቶስ ግና ኣብ ናቱ ኣካላዊ ሞትን ትንሳኤን ብዓቕምና ኽንሳተፈሉንኽእል ኣዝዩ ፍሉይን ረቂቕን ዝዀነ ምስጢር ሰርዓልና። ንሱ ኸኣ ምስጢረ ጥምቀትዩ። እዚ ብማይ ዚፍጸም ምስጢርዚ፡ ብኸመይ መገዲ ኣብ ናይ ክርስቶስ ኣካላዊ ሞትን ትንሳኤን ከም ዜሕብረና ኣይንፈልጦን ኢና። ስለ ኸኣምስጢርዝተሰምየ። እቲ ዝሰርዖ ጐይታ ባዕሉ ግን ግሩም ገይሩ ይፈልጦዩ። ነቲ ኽንፈልጦ እንኽእልን ዚግብኣናን ዓቕምና ዝዀነ ዅሉ ግን ብዘይ ተረፍ ኣፍሊጡናዩ። ኣብ ዝጠቐስናዮ ጥቕስታት ብንጹር በሪሁልና ኸም ዘሎ ብጥምቀት ምስ ክርስቶስ ሙማትን ምቕባርን ማለት፡ ሓጢኣት ዘይምግባር፡ ኣብ ሓጢኣት ዘይምንባር፡ ንሓጢኣት ምውት ምዃን ማለትዩ። ብኣካል ዝሞተ ሰብ ኪበልዕ፡ ኪሰርሕ፡ ኪዛረብ ከም ዘይክእል፡ ብጥምቀት ምስ ክርስቶስ ዝሞተ፡ ሰብ ድማ ኪሕስው፡ ኪምንዝር፡ ኪጸልእ ወዘተ ኣይክእልንዩ። ብኣካል ብህይወት ዘሎ ሰብ፡ ከይበልዐ፡ ከይተዛረበ፡ ከይሰርሐ ወዘተ ኺነብር ከም ዘይክእል፡ እቲ ብጥምቀት ሞይቱ ብጥምቀት ዝተንስአን ሓዳስ ህይወት ዝረኸበን ሰብ ድማ ግብሪ ጽድቂ ዘበለ ዅሉ ኸይገበረ ኺነብር ኣይክእልንዩ። ጥምቀት ንሞት ክርስቶስ ብምልኣት ዚውክል ምስጢር ስለ ዝዀነ፡ ከም ክርስቶስ ሓንሳእ ምስ ሞተ ንኻልኣይ ጊዜ ሞት ዘይደገመ፡ ምስጢር ጥምቀትውን ሓንሳእ ጥራሕ ዚፍጸም ካልኣይ ጊዜ ዘይድገም ምስጢር ኰነ። ኣብ ኦርቶዶክሳዊ ምስጢረ ጥምቀት፡ እቲ ዚጥመቕ ሰብ ምሉእ ብምሉእ ኣብ ማይ ከም ዚጥሕል ዚግበር፡ ነቲ ሞትን ቀብርን ናይ ክርስቶስ ዚውክልዩ። ካብ ጥሒልዎ ዝነበረ ማይ ጥምቀት ምውጻኡ ድማ፡ ነቲ ጐይታና ካብ ከርሲ ምድሪ ካብ መቓብር ዝተንስኦ ትንሳኤ ዚውክልዩ። ስለ ሓደ ዝተጠምቀ ክርስትያን፡ ሓጢኣት ንዘይምግባር ብሞት ክርስቶስ ምዉት፡ ጽድቂ ብምግባር ድማ ብትንሳኤ ክርስቶስ ህያው ኰይኑ እንተ ነበረ፡ ብሓፈሻ ብዛዕባ ጐይታ ብፍላይ ከኣ ብዛዕባ ጥምቀት ክርስቶስን ብዛዕባ ገዛእ ጥምቀቱን ብርግጽ ምሉእ ኣስተርእዮ ዝረኸበ ሓቀኛን ብሱልን ክርስትያንዩ።

ስለ ሓጢኣት ብዝገበርና መጠን፡ እቲ ምስ ናይ ክርስቶስ ሞትን ትንሳኤን ብጥምቀት ዝነበረና ሕብረት ይጠፍእን ንስእኖን ማለት ድዩ፧ እቲ ሓጢኣት ገና ኣባና ኽሳዕ ዘሎን ክሳዕ ዘየርሓቕናዮን፡ ነቲ ሕብረትናን ሓድነትናን ኣብ ሓደጋ ኣእቲናዮ ኸም ዘለና ዘይከሓድዩ። ነቲ ብሓጢኣት ዘፍረስናዮ ሓድነትና ንምሕዳስ ግን በብእዋኑ ደጋጊምና ኽንጥመቕ ኣየድልየናንዩ። ምኽንያቱ ምስጢረ ጥምቀት፡ ልክዕ ከም ሞት ክርስቶስ፡ ኣይድገምንዩ። እቲ መካርን መሓርን ኣምላኽ ግና፡ ነቲ ዝጐዳእናዮ ሕብረትና እንጽግነሉ ኽሳዕ ዕለተ ሞትና እንደጋግሞ፡ ካልእ ኣገዳሲ ናይ ድሕነት ምስጢር ሰሪዑልና ኣሎ። ንሱ ኸኣ ምስጢረ ንስሓዩ። ንስሓ ነቲ ብሓጢኣትና ዘፍረስናዮ ናይ ጥምቀት ኪዳንና እንሕድሰሉ፡ ናብ ናይ ክርስቶስ መስቀልን መቓብርን እንምለሰሉ ኽቡር ምስጢርዩ። እቲ ፈጺሙ ዘይንሳእሕ ሰብ፡ እቲ ብጥምቀት ምስ ክርስቶስ ዝኣተዎ ኺዳን ንሓዋሩ ፈሪሱን ተበቲኹን ኪነብር ዝመረጸን ዝቘረጸን ሰብዩ። ስለ ምስጢረ ጥምቀት ናይ ሓንቲ መዓልትን ጊዜን ተግባር ዘይኰነ፡ ናይ ዕድመ ምሉእ ናብራዩ። ኣብ ሓጢኣት ጸኒዕካ ምንባር፡ ነቲ ኣብ ሞትን ትንሳኤን ናይ ክርስቶስ ብምስጢረ ጥምቀት ብምሕባር ዝረኸብካዮ መለኮታዊ መሰል ውልድነት ፈንፊንካ ምድርባይዩ። ነቲ ብምስጢረ ጥምቀት ዝተገብረልካ ሕድገት ሓጢኣት ንዒቕካ፡ እግዚኣብሄር ብዛዕባ ነፍሲ ወከፍ ሓጢኣትካ ብደቂቕ ኪጸባጸበካን ኪፈርደካን ምዕዳምዩ። ምስ ምእንታኻ ሰብ ኰይኑ፡ ንዅሉ ዓስቢ ሓጢኣትካ ኣብ ልዕሊኡ ዝተቐበለ ክርስቶስ ሕብረት ኪህልወካ ዘይምድላይዩ። ካብ ምስ ዜድሕነካ ክርስቶስ፡ ምስ ዜጥፍኣካ ድያብሎስ ሓድነት ኪህልወካ ምምራጽዩ። ስለ እቲ ምሉእ ዕድሚኡ ብሓድሽ ህይወት ብጽድቂ ኺነብር ዝቘረጸ ሓቀኛ ክርስትያን፡ ብህይወት ክሳዕ ዘሎ ኣብ ሓንሳእ ዝተኻፈላ ጥምቀት ጸኒዑ ዚነብር። ኣብ ነፍሲ ወከፍ መዓልትን ኣብ ነፍሲ ወከፍ ዚሓልፋ ዅነታትን፡ኣነ ብጥምቀት ምስ ክርስቶስ ካብ ሓጢኣት ዝሞትኩን ዝተቐበርኩን ንጽድቂ ዝተንሳእኩን ሰብኪብልን ነዚ ኺዳናዊ ምስጢር ዚበቅዕ ህይወት ኪነብርን ይግብኦ። ካብ ጐይታና ዝሓንጸጸልና ኪዳናዊ መስመር ንየማን ኰነ ንጸጋም ኣላጊሱ ዚነብር ሰብ ግና ኣብ ጊዜ ትንሳኤ-ሙታን ካብ ነዊሕ ድቃሱ ምስ ተበራበረ፡ ናይ ክሕደትን ጥልመትን ናብራ ኸም ዘሕለፈ ኺስቘሮዩ።

እምበኣር ብዛዕባ ብኽብሪ ንዝክሮን ነብዕሎn ዘለና በዓለ ጥምቀት ብኸመይ ዝበለ ርድኢትን ኣብ ከመይ ዝበለ መንፈሳዊ ቝመናን ሃለዋትን ኴንና ነብዕሎ ኸም ዘለና ርእስና ንመርምር። ጥምቀት ክርስቶስ ጥራሕ ዘይኰነ፡ ገዛእ ጥምቀትናውን ነብዕል። ኣብ ጥምቀትና፡ምስ ክርስቶስ እመውትን እቕበርን እትንስእን ኣለኹ፡ እዚ ናይ ምሉእ ዕድመ ናብራይ ኪኸውንዝመልእኽቱ ኪዳን ከም ዝኣተና ንዘክር፡ ንኺዳንና ድማ ነኽብሮ። ኣብ ነፍሲ ወከፍ መዓልትን፡ ኣብ ነፍሲ ወከፍ ኵነታትን ንጥምቀት ግብራዊ ናብራና ንግበሮ!!  

ጸጋ ጐይታና ኢየሱስ ክርስቶስን ፍቕሪ ኣምላኽን ሕብረት መንፈስ ቅዱስን ምስ ኩላትና ይኹን።

ኦርቶዶክሳዊት ተዋህዶ ቤተ ክርስቲያን ኤርትራ - መንበረ ጵጵስና ሰሜን ኣሜርካ

19 ጥሪ (ጥር) 2024 | ጥሪ  11, 2016 ግዕዝ (መበል 19 ሰንበት: ቊ.፲፱/19)

ምስባክ

መዝ41(42)፡6,7 “በእንተዝ እዜከረከ እግዚኦ።በምድረ ዮርዳኖስ በአርሞንኤም በደብር ንኡስ። ቀላይ ለቀላይ ትጼውዖ በቃለ አስራቢከ።”

“ዎ ኣምላኸይ፡ ነፍሰይ ኣብ ውሽጠይ ትጕሂ ኣላ፡ ስለዚ ኸኣ ካብ ምድሪ ዮርዳኖስ፡ ካብ ኣኽራን ሄርሞን፡ ካብ ዝባን ሚሳር እዝክረካ ኣለኹ። ብደሃይ መንጫዕጫዕታኻ መዓሙቝ ንመዓሙቝ ይጽውዖ፡ ሽምቦታትካን ማዕበላትካን ዘበለ ብልዕለይ ሓለፈ።”

ንባባት

ኣንባቢ

ቲቶ 3፡1-7

ዲያቆን

1 ዮሃ 5፡5-12

ንፍቅ ዲያቆን

ግብ 10፡34-38

ንፍቅ ካህን

ዮሃ 1፡29-34

ሰራዒ ካህን

ቅዳሴ ፦ ዘዲዮስቆሮስ መዝሙር፦ አጥመቆ ዮሐንስ ለኢየሱስ

   

 

Diocese



 



 


ካብ ውሽጢ ኤርትራ ዝተረኽበ ንቤተ ክርስቲያን ተዋህዶ ንምቁጽጻር ብመንግስቲ ኤርትራ ክካየድ ዝጸንሐን ዘሎን ሽርሒ ዘቃልዕ ቪድዮ 



Support Tewahdo TV

Gofundme


Support Diocese

PayPal


ድኳን መጻሕፍቲ/Book Store


ጋዜጣ ፍኖተ ብርሃን፡ ልሣን

 ቤተ ክርስቲያን ተዋሕዶ


ስብከተ ወንጌል


ራድዮ ቃለ ኣዋዲ


መጻሕፍቲ - Books 


ጾምን በዓላትን


Diocese Churches

 

Radio Tewahdo

 Video - Youtube

TV Tewahdo

A Message from H.G. bishop Mekarios

መጸናንዒ ቃል ብብጹእ ኣቡነ መቃርዮስ

ኦርቶዶክሳዊት ቤተ ክርስቲያን ተዋህዶ ብኸመይ

</div